Sunday 30 October 2011

PETUA JAGA WAJAH SEMULA JADI

Sya dapat petua ni dari kawan yang katakan dia dapat daripada Kak G.  Terima kasih banyak-banyak kepada kedua-duanya kerana sentiasa sedia berkongsi.

Petuanya mudah dan juga menggunakan bahan-bahan yang mudah dapat.  Hanya ambil tiga helai daun kubis.  Tumbuk atau kisar hingga halus.  Kemudian campurkan dengan satu sudu madu lebah asli dan sedikit susu.  Gaul sebati.  Selepas itu sapukan ke seluruh wajah dan juga leher kecuali bahagian mata.  Sapu selebihnya di seluruh belakang tangan.  Biar menggering.  Kemudian bersihkan dengan air suam-suam kuku.

Untuk menjaga wajah, urutlah setiap hari.  Seeloknya buatlah di awal pagi, sebaik-baiknya selepas bangun tidur dan sebelum mandi.  Usahakan dulu menyediakan minyak kelapa serai pandan yang dibuat sendiri.  Caranya ialah dengan memasak satu mangkuk besar pati santan dengan tiga batang serai dan tiga helai daun pandan hingga menjadi minyak.

Urutlah secara pusingan kecil ke atas dan dengan menggunakan jari telunjuk dari bawah dagu.  Bawa ke atas menuju pipi dan kemudian bawa pula ke hidung.  Selepas tu bawa naik ke tengah dahi dan keluar ke gigi rambut.  Urut dalam masa 10 - 15 minit.

9 comments:

SITIJA said...

Salam Sya.
Itu la yang selalu dituntut - memanjang & semarakkan ilmu.

AZIAN said...

Salam kenal.
Baik la. Akan cuba nanti.

MIZA said...

Salam Sya.
Petua baik kan?

RAM said...

Salam Sya.
Beliau banyak ilmu yang dikongsikan!
Elok diamal.

AINA said...

Salam Sya.
Hmm. Bagus ni!
Kak G ke mana?

BID said...

Aslmkm.
Bid amat merinduinya! Huhu.

Ajam said...

Sharing yang baik. Tqvm.

FARA said...

U in contact dgn kak G ke?

SYA said...

Salam semua.
Tqvvm ya. Maaf la kerana dah lama tak masuk Maya.

Untuk Fara: Tak ada la! Huhu.